HISTÒRIA DE LA CIÈNCIA.
Els segles XVIII i XIX són l’inici del període de
formació del món modern. Els nous mètodes en el camp de les ciències elaborades
al segle XVII (Galileu i Francis Bacon especialment) s’estén a altres camps de
l’experimentació.
Explicacions històriques al problema del canvi.
Vivim
un planeta en el que hi han molts canvis: canvis d’estació, canvis diaris, …
Canvien els rius i les muntanyes. Canvien les ciutats i els paisatges. Canvien
les costums i les modes. Alguns canvis són irreversibles (un got trencat no el
podem tornar a recompondre’l) Un seguit de canvis irreversibles en el temps
constitueix un procés d’evolució.
Els
animals i les plantes provenen sempre d’un animal o planta que existia abans.
No hi ha generació espontània (acò no va quedar superat fins l’experiment de
Redi (sXVII). Així mateix, fins als segle XVIII ningú dubtava que tots el
animals i plantes havien tingut el seu origen
a la Creació. Les religions parlen d’un Déu creador de totes les coses.
El naturalista Linneo va classificar
milers de plantes i animals i va arribar a la conclusió e que “ a la natura hi
han tantes espècies con van ser creades per Déu
des de l’origen del món”
Però
els naturalistes posteriors trobaren un inconvenient: Com explicar origen dels
fòssils? Com explicar que en un passat més o menys llunyà existiren animals i
plantes conservades fòssils i que hui no tenen representants? I més difícil
encara, com explicar que al registre fòssil de l’era primària no existeixen
rèptils però si als de l’era secundària? Com explicar que als estrat de l’era
secundària no hi han mamífers i si en els de l’era terciària? Com es que mai
trobem restes d’homes en estrats antics? Com explicar l’existència de fòssils
marins als cims de les muntanyes? Ho explica e Diluvi Universal?
La il·lustració va ser l’inici de l’alliberament de la
ciència respecte a la filosofia i la religió. La raó de que no hi han
jerarquies naturals, ni classes socials, ni homes superiors a altres homes en
el món, està present a l’Enciclopèdia de
les Arts, Ciències i Oficis (1751 - 1772) i a l’inici de la Revolució Francesa.
És per això que les idees “transformistes” que trenquen esquemes heretats
sorgeixen a França.
Alguns
com Georges Couvier, als inicis del
segle XIX, van creure que tot estava explicat, no sols amb el Diluvi Universal sinó també amb grans catàstrofes que van
assolar la Terra seguides de noves creacions.
Al segle XIX apareixen les primeres idees anomenades
transformistes, com les de Lamarck (Jean
Baptist Monet, cavaller de La Marck) (1744 - 1829). Aquest home és important
per les seues idees progressistes. Ocupa una càtedra de zoologia a França
després de la Revolució per les seues idees transformistes. Va publicar a 1809
la Philosophie Zoologique i entre
1815 i 1822 la Història Natural dels
Animals sense vertebres.
El major mèrit de Lamarck
és el d’haver sintetitzat moltes idees que els seus contemporanis havien
expressat. Així, accepta la generació espontània dels organismes i a partir
d’aquestos els seus òrgans van transformant-se per ús o desús. Creu en
l’existència d’una tendència de les formes vivents a “progressar”, “avançar”,
“transformar-se”, així com en la influència dels factors del medi ambient per a
controlar el progrés.
Aquest
pensa que l’ús o desús d’un òrgan produeix la seua transformació, creixent o
reduint-se. Així el coll d’una girafa arribava a ser molt llarg pel seu intent
d’arribar a les rames més altes dels arbres; ala vegada les serps ha reduït les
seues extremitats al “acostumar-se” a viure arrastrant-se pel sòl. Aquestes
transformacions graduals haurien donat lloc a la gran variabilitat existent hui
en dia. Lamarck va proposar com
mecanisme de canvi biològic dels organismes la llei de l’ús o desús dels
òrgans, així com la transmissió a la descendència (herència els caràcters
adquirits).
Mig
segle més tard el naturalista angles Darwin,
després de navegar durant cinc anys al voltant del món, va elaborar una síntesi
explicativa completa. Al seu llibre “L’origen de les espècies per la selecció
natural” publicat a 1859, Darwin
exposa el resultat de vint anys de reflexió: la natura produeix una gran
varietat d’individus que lluiten per sobreviure, buscar aliment i reproduir-se.
En eixa lluita resulten més aptes aquells que arriben a adults i els seus
descendents heretaran els caràcters adaptatius. La Selecció Natural és el
mateix mètode que els cuidadors de cavalls, de coloms, llauradors, etc.
utilitzen de forma organitzada per tal
d’obtenir noves races.
La
teoria darwinista de l’origen i evolució de les espècies per mig de canvis
lents i graduals de selecció natural al llarg de milions d’anys constitueix la
base de la explicació actual dels
científics per a l’evolució. L’evolució és un procés que es refereix ala
població. És aquesta i no els individus particulars els que evolucionen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada