Activitats
1.- Llig el següent text
i contesta les qüestions.
“1.- Al
considerar com obres de Deu tots ven molt clarament que tot ésser viu prové
d’un ou, i que tot ou produeix un descendent molt semblant al pare. Per això
ara ja no es poden produir noves espècies.
2.- La
generació multiplica els individus. Com a conseqüència el nombre d’individus de
cada espècia és actualment mes elevat que antigament.
3.- Si
contem cap enrere cada espècie, la sèrie
d’éssers així multiplicats, arribarem a un únic pare, si aquest és
hermafrodita, com és comú entre les plantes, o bé doble, mascle i femella, com
és comú en la majoria dels animals.
4.- Ja
que no hi han espècie noves, per què un ésser produeix un altre semblant, devem
atribuir, necessariament aquesta unitat progeneradora a un cert ésser
Totpoderós i Omniscient; és a dir , Déu,
que va tota la creació. Açò ho confirma el mecanicisme, les lleis, principis i
sensacions de tot ésser viu”
Observacions
respecte als tres regnes de la natura. Karl
Linneo (1775)
a) Qui era Linneo? Busca informació respecte a la seua vida. On va nàixer?
Quin tipus d’educació va rebre? Quines idees religioses tenia?
b) Quines són les idees principals d’aquest text?
c) Quines idees de Linneo són valides i quines han quedat actualment
superades? Era Linneo evolucionista?
2.- Georges Cuvier
(1769-1832) va aportar noves idees en el camp de l’evolució. Busca informació
respecte a les principals aportacions que va fer i indica quins canvis
suposaven les seues idees respecte a la concepció de Linneo.
3.- Llig i comenta
aquest text de J.B. Lamarck.
“ La natura no ha tingut més que produir directament, és
a dir, sense el concurs de cap acte orgànic, els cossos organitzats més
simples, animals o vegetals, i els origina encara de la mateixa forma tots el
dies en llocs i temps favorables.
Donant a
aquest cossos, que ella mateix ha creat, les facultats de alimentar-se,
créixer, multiplicar-se i de conservar cada vegada els progressos adquirits en
la seua organització, es a dir, transmetent aquestes mateixes facultats a tots
els organismes generats orgànicament.
Amb el
temps i l’enorme diversitat de circumstàncies sempre canviants, has sigut
produïts successivament d’aquesta forma els cossos vivents de totes les classes
i ordres”
(Philosophie
Zoologuiques, vol I, pg 274)
a) Qui era i on va viure Lamarck?
b) A que es refereix el text?
c) Què explica la teoria de la “generació espontània”? Explica esta el
transformisme?
4.- Llig i comenta el
següent text de Darwin:
“ Les afinitats de tots el éssers de la mateixa classe
s’ha representat moltes vegades utilitzant la figura d’un gran arbre. Crec que
aquesta imatge és molt justa en molts aspectes. Les rames verdes i les gemmes
representen les espècies existents; les rames produïdes en els anys precedents
representen la llarga duració de les espècies extingides. A cada període de
creixement totes les rames intenten estendre’s en totes direccions i superar i
matar a les altres rames i brots que les rodegen, de la mateixa forma que les
espècies i els grups d’espècies han vençut, en tot temps, a altres espècies en
la gran lluita per l’existència.”
Darwin. “L’origen de les espècies
per la selecció natural” (1859)
a)
Quines són les dedes
biogràfiques m´s significatives de Charls Darwin?
b)
Per què Darwin titula la seua
obra principal . “L’origen de les espècies per la selecció natural”?
c)
Què entens per “origen de les
espècies”? Què vol dir “origen”?
d)
Què significa la metàfora que
utilitza Darwin?
e)
Darwin parla de la lluita per
l’existència. És que és necessària la violència?
f)
Quina és la diferència entre el
transformisme lamarkista i el darwinisme?
5.- Llig i comenta
aquest text de C. Darwin (1809 - 1882)
“ En les
edicions anteriors no he insistit respecte a l’existència de moltes estructures
que, pel que podem jutjar, no semblen
ser avantatjoses ni perjudicials, i aquesta crec que és una de les omissions
més greus que vaig tenir a la meua obra. Açò puc excusar-ho per que tenia en
ment dos objectius a la meua obra: el
primer, mostar que una espècie no va ser creada per separat, i segon que la
selecció natural va ser el principal agent modificador, encara que estatgera
ajudada pel efectes hereditaris de costum, i un poc per l’acció directa de les
condicions ambientals…
Alguns
dels que admetien el principi de l’evolució, però que deprecien l’efecte de la
selecció natural, sembla que s’obliden, al criticar la meua obra,, quins eren
els meus dos objectius, per tant si vaig errar va ser al donar-li gran poder a
la selecció natural, cosa que no admet , o bé al exagerar el seu poder. Espere
al menys haver contribuït ha derivar el dogma de les creacions distintes”
1.- Què vol dir Darwin en aquest text?
2.- Quines coses contradiuen les idees de Linneo?
3.- Quines coses contradiuen les idees de Lamarck?
6.- Construeix una taula comparativa amb les idees
de Linneo, Lamarck I Darwin respecte a l’evolució.
7.- Hui els paleontòlegs afirmen que els dinosaures es van extingir fa 65
milions d’anys. Aquesta creença no ha
existit sempre. Si trobarem un esquelet com el de la figura:
a) Com l’interpretaria Linneo?
b) Com l’interpretarien Couvier i Lamarck?
c) Com l’interpretaria Darwin?
“ Fins la revolució cultural de Mao Ze Dong a la Xina,
era costum posar sabates de fusta molt estretes a les xiquetes per a que els
peus no cresqueren i foren sempre molt menuts. Aquesta costum s’ha mantes
centenars d’anys i a pesar d’açò les xines continuen naixent amb els peus de
mida normal.
NAIXEN LES XIQUETES AMB
PEUS MENUTS? PER QUÈ?
|
QUÈ PASSARÀ D’ACÍ A
CENT ANYS?
|
|
Explicació de Lamarck
|
||
Explicació de Darwin
|
9.- Un dels fenòmens més
fascinant de la naturalesa és el mimetisme. L’insecte pal té l’aspecte d’una
branqueta amb el que es camufla perfectament i despista als seus possibles
depredadors. Hi ha palometes nocturnes que tenen a les ales uns gras cercles
negres. Quan les ales estan obertes es confonen amb la cara d’un mussol, amb la
qual cosa fugen els pardals. Algunes erugues pareixen posseir espines tòxiques
que les aus es guarden de picar.
Aplicant la selecció natural, com explicaries:
a) L’origen del mimetisme?
b)
L’insecte es defensa adquirint estos camuflatges?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada